måndag 29 mars 2010

Sommartid vs Vintertid.....

japp.. då har vi flyttat klockan igen då...
Denna gången flyttade vi fram en timme...
Jag kan för allt ivärlden inte förstå detta urdumma påhitt..

Då man var "ung" o sprang på krogen titt som tätt, tyckte man att flytten från sommartid till vintertid var gôôr häftigt... då fick man ju parta på en timme längre *flinar*
Det var inte lika häftigt då timmen skulle tebax sen.. för då fick man ju sova en timme kortare...
Men inte brydde jag mig särskilt i denna omställning av klockan utan det flöt på bra ändå....

Fast sen jag fick egna barn har jag bara AVSKYTT detta flyttande av tiden. Samt att jag försår inte argumenten för att göra det......

Har man ett morgonpiggt barn så är flytten från sommartid till vintertid rena mardrömmen...
Ex Isac som vaknar allt mellan 06 (ibland tidigare) och 07 flytta då bak det en timme o tänk hur jobbigt det blir sen då dagen går o alla rutiner som förskola, mattider o andra aktiviteter är ju på sina klockslag o bryr sig inte om att klockan flyttats....

Klockflytten igår har inte påverkat Isac så mkt....
Värre med lilla Sara....

Igår var ju allt en timma senare.... Sara somnade vid 20.30 (vilket då egentligen var 19.30) o helt slut var hon... *ler*
Sen i morse då vaknade hon 08.... (klockan är då egentligen 07) inget onormalt isäg,,,, problemet kom sen då vi skulle iväg på våran måndagsaktivitet i kyrkan...
Vagga, gunga gå.... som börjar kl 10...
Sara e då supertrött kl 10 (eftersom kl egentligen är 09 o då brukar hon sova sin fm-lur *ler*) men hon klarar hålla sig vaken men e inte på topphumör direkt....
Hon somnar på stört då vi kom hem.....
Så nu sover hon.... o då blir det en sen lunch om man ska kolla till klockan sommartid.... eftersom kl kommer bli 13 då hon äter lunchen.... (hon brukar äta lunchen runt 12....)
Vi e ju inte super exakta med tiderna men försöker ändå hålla någorlunda rutiner på måltider o sovtider.... det vinner vi på i längden...

Kan ju säga att jag e grymt glad att vi hade det på Isac oxå.... rutiner för saker o ting...
vid speciella händelser o så, blir det ju lite ruckat.... men det tar man ju då...
Det har underlättat grymt mkt för oss att det särskilt då Sara kom till oss *ler*
O hon får nu oxå följa in i samma mönster *ler*

Så jag röstar för att vi tar bort detta påfund att flytta kl fram o tebax tvågånger om året...
Jag förstår som sagt inte vitsen... O de säger ju att det inte spar särskilt mkt energi som var tänkt från början....
**************************

Nog om detta....
Nu ska vi (jag o Isac) ta oss en tur me Laban..... Sara får såklart hänga med i vagnen...
Pappa Putte e o hjälper mormor o fixa iordning i hennes lägenhet....
Sen blir det en tur t badhuset.... så barnen får härja av sig lite *flinar*

*Tjingtjing*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar