fredag 19 mars 2010

Lönesamtal....

Enligt lagar o paragrafer har man som föräldraledig även då rätt till ett lönesamtal. Detta förklarade min sambo för mig.... jag har då ingen koll *S* Lite skumt o gå på ett samtal o prata om hur bra man jobbat, då man inte jobbat sen det senaste samtalet.... men men.
Som min chef sa, det är ju inte mkt som ändrats sedan det förra samtalet, men då har vi iaf haft ett om det skulle bli några frågor.... ;)

Sen hade vi oxå en liten kort info/resumé om när jag börjar jobba hur det ev kommer att se ut...
Det händer ju en del i organisationen......... men det gör det ju alltid o har alltid gjort...

Iallafall fick jag inget besked om vad som kommer att ske med min lön....
Det får man vänta o se.... den lär ju inte minska iaf *S*


Jag blir lite sugen att börja jobba igen, inte för att jag tröttnat på att vara hemma. För det gör jag inte. Vilken grym möjlighet vi har här i Sverige o vara hemma från arbetet med våra älskade barn.... o desutom kunna få liten del av lönen.....
Så jag klagar inte, man får ju anpassa sitt liv efter inkomsten.....

Tänk de länder som inte har den föräldrarförsäkringen som vi i Sverige har....
Om inte den andra parten jobbar o de klarar sig på en lön (eller om de är ensamstående) då måste de (har jag läst) börja jobba redan då barnen är bara några månader o lämnar dem på "dagis" på förvaring (för då är det verkligen förvaring anser jag!!!!!) eller har någon hemma hos sig som passar dem.......

Det är nog mer den sociala biten, vuxen konversationer använda huvudet till lite andra uppgifter/utmaningar än de som man har här hemma *ler*
Men som sagt, jag njuter av att ha möjligheten att vara hemma med mina barn den här tiden som går så försvinnande fort *suck*
Sen då man jobbar då är barnen på förskolan större delen av deras vakna tid...
o jag tar hand om andras barn..... det är ju lite sjukt egentligen *S*
Men iof rätt nyttigt *S*
Fast jag vill ju vara den som FÖRST ser o hör allt nytt o spännande våra barn lär sig.... det e ju lite svårt då de är på förskolan... men men, that´s life... *ler*

Fast jag längtar inte efter att jobba hela dagen o sen komma hem till barnen o huset o vips så är det dax för kvällsrutiner o sova.... för att sedan ta tag i alla måsten i huset...... (det där som jag nu försöker stöka undan lite då o då under dagtid *ler*)
Sedan tid att umgås hela dagarna med barnen, det blir förpassat till två dagar av veckans sju dagar...... *hjälp*
Men andra klarar ju detta så vi ska väl klara det vi oxå *S*
Man blir lite bortskämd att gå hemma hela tiden... Nästan all tid i världen.
Fast jag NJUTER!!!!!!!!!!!!

Sedan jobbar ju min älskade sambo skift (änsålänge ialla fall *ler*) vilket känns skönt, för då får ju han o barnen mkt kvalitetstid ihop o de behöver inte vara så hiskligt mycket på förskolan...

Inget ont om förskolan.... (Barnen har det bra o personalen gör ett grymt bra jobb!!!!!)
Jag jobbar ju själv i den branchen *ler* men med lite mer ekonomiska resurser o 100% engagerad kompetent personal (inom alla bitar i verksamheten) o anpassade lokaler, så skulle det kunna bli hur bra som helst....
För allting kan bli bättre... det är ju därför vi har kvalitetsarbete -BRUK, som grums kommun använder sig av... (jag hoppas alla föräldrar fyllde i enkäten som lämnades ut för ett tag sedan som personalen jobbade med under stängningsdagen den 8 mars i år... men jag vet att så inte är fallet...)
Det är väldigt lätt o sitta på sofflocket o klaga, men när det gäller så är det sällan eller få som verkligen ger sig till känna o säger vad de tycker o tänker....

Sedan är det väldigt lätt o klaga då något är fel....
Att komma med positiv feedback det är något som vi svenskar är urdåliga på....

Jag är inget undantag *S*

Nu ska jag njuta av denna gråmuliga fredag..... med våra älskade barn...
Sambon ska hjälpa mormor att få lite ordning på väggarna..... Han tapetserade klart hallen igår.
Han e så duktig o snäll som hjälper henne *pussälskling*

Ha en underbara fredag alla...

*tjingtjing*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar