lördag 7 maj 2011

Sara o språket...

Sara är 2 år och 1 månad gammal.
Hon är en bestämd tös och det har hon varit ända sedan hon gjorde sig tillkänna i magen med sitt bökande och knökande :)

Att hon var en väldigt onöjd bebis, det kommer vi ju aldrig få något svar på varför.
Men jag är väldigt glad att det "onöjda" gick över och att vi stod ut!!!!!
För nu är hon världens underbaraste, nöjdaste lilla BESTÄMDA flicka.

Man ska inte jämföra barn i sin utveckling.
Alla barn är olika individer och har sin egen väg i utvecklingen.
Det finns däremot faser/"steg" som de lärda anser att man ska gå igenom för att utvecklas optimalt.

Det är svårt som förälder att undvika att jämföra sina barn ( om man har fler än 1 )

Isac pratade väldigt ordentligt, rent och mycket vid samma ålder som Sara är nu.
Sara hon har sitt eget språk men vi förstår henne och vi märker ju att det kommer mer och mer.
Hon har en stor språkförståelse och hon kan samspela och göra sig förstådd.

Det kan vara svårt för andra som inte känner henne att förstå vad hon menar, men hon är duktig på att förklara. Om hon inte är för försiktig/blyg då förstås.
Eller om hon har bestämt sig att hon inte vill .... hahaha.

Just nu sitter hon med en bok, som hon fick av en god vän i 2 års present, som heter NICKE NYFIKEN den stora nyfiken boken.
I den är det bilder på allt möjligt i vår vardag och nu sitter hon och pekar och frågar mig vad det är och säger jag "rätt" så svarar hon "um" eller " ja", men skulle jag svara "fel" eller något annat så säger hon "nej" och frågar tills det stämmer med vad hon tycker att det är.

''''''(fortsätter skriva på samma inlägg, fast på kvällen......)

Hon kallar sig själv för "minna"
Så då hon tex ska säga att "hon vill följa med" säger hon "minna mää"
Om hon säger att någon leksak är hennes säger hon "min eller minna bum" beroende på situation.
Ordet för bil är alltså "bum"
Hon älskar att läsa/titta i böcker och frågar som sagt om allt.
Det kan bli lite tråkigt för Isac om vi läser ihop, för han tycker så klart att hon stör då hon pekar och frågar om allt *ler*

Jag tror jag måste sätta mig o skriva ner alla roliga ord hon säger...

Som idag då vi skulle åka hem från motormässan i Karlstad, så han vi knapt sätta oss i bilen för hon börjar säga "pappa haha", "pappa hahaha"
Det betyter att pappa ska spela en speciell låt på sterion... Mikrofonkåt med September..
O då låten kör igång så sitter hon o diggar för fullt :) o sjunger med på sitt vis :)
Hon e bara för gooo..... *ler*

Ordet för rutschkana är "wiiii"
Om pappa tar "min" bil till tex jobbet så sägger hon bestämt
" pappa mamma bum" o samtidigt skakar hon på huvudet. = det betyder att pappa inte ska ta mammas bil *ler*
O ska vi gå ut och gå med Laban säger hon " voff mää" och om vi ska ut och Laban inte ska med så säger hon " voff mä" o jag svarar nej, då säger hon "voff mä" - o skakar på huvudet *ler*

Fortsättning följer..... det är grymt spännande med språkets utveckling iaf..... *ler*

Ne nu ska jag ta o slappa framför tv:n ett tag innan det blir att hänga en maskin tvätt och efter det sova!!!

*tjingtjing*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar