fredag 6 maj 2011

Lämpligt??

Satt igår och surfade runt lite och hamnade på aftonbladets sida.
Mycket "skit" står det där och man får solla rätt rejält vad som är sant och vad som är överdrivet och hur det kan vara vinklat osv osv...
Men som sagt, det som skrivs, sägs i media får man kritiskt granska........ :)

Ialla fall så snubblade jag på en artikel om en mamma som kände sig kränkt över att inte fått köpa ett andra glas vin på krogen. Till saken hör att hon nyss suttit och ammat sitt barn över ett glas vin (glas nummer 1)
Bartendern hade dock vägrat att sälja/servera det 2:a glas vinet.
Livsmedelsverket skriver att det inte är farligt att inta 1-2 glas vin om man ammar. Mängden som kommer ut i bröstmjölken är minimal... och mängden är som "störst 1-1½ timme efter intaget.....
Ja, ja.. what ever anser jag...

Jag fastnade ialla fall i läsandet av denna artikel och dess inlägg av personer som kommenterade artikeln....
Vet inte om man ska skratta eller gråta.... o sen gav sig Carl-Jan in i debatten oxå.... hej o hå..
Vad blir det ?????

Det är väldigt mycket värderingar i både handlandet av bartendern och av mamman..

Vad jag tycker och tänker om detta är nog ganska givet innan jag ens har börjat skriva om det ;)
Jag anser att har man valt att amma, så väljer man att hålla sig borta från alkohol oxå...
Varför??? när livsmedelsverket säger att det är okej med "lite" vin??
Jo, för att man blir påverkad i kropp, sinne och minne av alkohol och man har ett föräldra ansvar.
Sen kan man ju fundera på om nu det inte går ut så mkt alkohol i bröstmjölken.... varför ska man då tänka på vad man äter då man ammar??? (tänker på allergier, överkänslighet mot vissa ämnen) ja, inte vet jag *S*

Ialla fall så tycker jag att bartendern gjorde rätt som inte sålde det 2:a glas vinet till mamman.
Om man är så himla sugen på vin kan man väl ge ersättning då??? eller??

Sen ger jag inte så mäkta imponerad av Livsmedelsverket över lag....
De tycker att det är okej att man som ammande mamma tar sig ett glas vin då och då, men att servera vanliga mjölkprodukter i förskolan, det rekomenderar de inte. Då ska det var "light" varianten... och man ska undvika socker, söta yoghurtar och vitt bröd...
Jag tror banne mig att jag ska undersöka vad de säger om varmhållning av mat och halv/helfabrikat.
I bland känns det som det inte är någon rim och reson alls..

Undrar om inte maten idag har blivit sämre över lag???
Eller vad har hänt??
Kan vi inte laga mat utifrån basråvaror längre, är det där skon klämmer???

Nu gled jag ifrån artikeln om ammning och vindrickande *Skratt*
Och fortsätter på den tråden.........

Jag kan bara se till mig själv.... Jag kan verkligen INTE laga mat.
Som tur är kan sambon det ;)
Jag tycker däremot väldigt mkt om mat. Gärna mat lagad från grunden.

Min mamma gjorde nästan all mat själv då jag var liten.
För att det var det mest ekonomiska. Jag kan minnas att vi till jul fick hem en ½ gris, som mamma och pappa styckade och fixade till..
För att inte tala om älgjakten. Då fick vi hem älgkött och frysboxen fylldes och köttkvarnen gick varm ;)
Skulle det landa en ½ gris eller en låda älgkött på bordet i mitt kök skulle jag inte ha en blekaste aning om VAD jag skulle göra....???
Jo, ringa mamma *ler*

Mamma bakade allt bröd själv och potatis var basen, pasta och ris var inte alls lika mkt använt som potatis.
Vi hade inga söta flingor till frukost, men vi hade sylt. Den var i och för sig hemgjord.
All saft och sylt hemma var hemgjord.
Jag kan tycka att det är lite synd att den förmågan inte gått i arv hos mig.
Mina barn rynkar på näsan åt mormors sylt, de är för vana av den söta "köpesylten"
Sara vägrar i och för sig all sylt, sedan jag råkade ge henne hallonsylt i stället för jordgubbsylt...
Mormors saft funkar i alla fall, tack och lov!!!

Nu ska det tilläggas att min mamma var hemma på dagarna då jag var liten.
Jag jobbar ju ändå 100% *skratt* om man får skylla på något... ;)

*'*'*'*'*'*'*'*
I morgon är det lördag..
Då får man äta lördagsgodis ;)
Fast jag har fuskat och ätit lite choklad i kväll...

Undrar om man ska ta sig ett glas vin....
Jag ammar ju inte ;)
Ne... nu är klockan så mkt att det är sängen som väntar

Sov sött och kom ihåg att barnen är det finaste och dyrbaraste vi har!!!!

*tjingtjing*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar