måndag 31 januari 2011

Sova eller stressa.....

I morse stod jag inför ett svårt val....
Väcka en skönt sovande Isac eller stressa med frukost och påklädning.....
Jag försökte göra något mitt i mellan... *ler*

Isacs läkare råd var:
*ordentligt med sömn, under sömnen "reparerar"/vilar kropp och huvud
*äta och dricka regelbundet fördelat över dygnets vakna timmar
*undvika negativ stress, stress ger spänningar i huvud och kropp
*fysisk aktivitet är bra, spänningar i kroppen släpper
*tv och data/tv:spel begränsat, då detta kan leda till spänningar i nacke, axlar
*han måste få bli arg/utbrott... gör att spänningar släpper, men kan oxå utlösa huvudvärken
*planerade "roligheter" kan ge upphov till spänningar i huvudet som kan utlösa en migränanfall... höga förväntningar...
*viktigt att lära Isac sätta ord på vad han känner och när han känner det. Få honom att berätta så fort han får första känning av huvudvärk... (det är det svåraste!!!) då kan man ofta bromsa migränanfallet med hjälp av alvedon och sömn utan att han behöver bli så dålig att han kräks..

I lördags hade han sitt senaste migränanfall...
Vi lyckades hejda det i tid..
Undet ett besök av goda vänner så märkte vi att det inte stod riktigt rätt till...
Han fick avedon och gick o la sig i sängen med nerdragen rullgardin och släkta lampor..
klockan var då 16... han somnade nästan direkt och vaknade strax efter 19...
Lite seg var han (det brukar han bli) men ändå rätt pigg.. åt lite kvällsmat och vi tog kvällen lite senare än vanligt.
Men det blev nog lite si och så med sömnen under natten....
Han vaknade tidigt på söndagen.. somnade hyfsat tidigt på söndagkvällen..
Men i morse sov han trots att jag och Sara var uppe och stökade...

Jag tänkte att om jag går upp tidigt och börjar "röja" lite... så vaknar han sakta och vi har gott om tid innan det är dax att åka till förskolan..
Men Isac sov och sov och sov...
Då stod jag inför valet... ska jag väcka honom o det kanske gör att han inte är ordentligt utvilad eller låta honom sova en stund till och då istället få stressa med frukost och påklädning....
Båda sakerna är viktiga i motverkandet av migrän..... *knivigt*
Kl 0745 så försökte jag väck honom mkt försiktigt och det gick bra.....
Och frukost och påklädning gick bra... (men jag kom försent till jobbet med några minuter...)

Tur att jag har relativt nära till jobbet...
Under resan till jobbet ringde jag på telefontiden till Isacs doktor...
Eftersom jag börjar bli lite orolig....
Isac har haft 4 st migränanfall sen nyårsdagen..... det tycker jag är liiiite mycket :(
Jag fick prata med en sköterska och Isacs doktor kommer ringa upp mig i morgon på en telefontid.... så vi får väl se vad han säger......

Han är duktig våran älskade Isac..
Han börjar bli duktig på att säga till då han inte mår bra..
Fast det är svårt att få honom att säga att han har ont i huvudet...
Det kommer ofta fram efter ett tag och en del frågor.
Vi har lärt oss att se på honom i både utseende och beteende när det är dax...
så vi kan hjälpa honom att få i sig alvedon och vila.....
Men även för oss är det svårt att förutse anfallen för att bromsa dem....

Ikväll ska jag försöka få Isac att somna i god tid så han är utvilad i morgon bitti..
Då vi ska upp tidigt ...... redan 0640 ska barnen lämnas på förskolan.
Jag börjar kl 07 i morron och jag har ingen flextid direkt.... :(
Det värsta jag vet är att väcka barnen ...
Är de vakna så är det ju inga problem... då är det ju lugnt....
Då är det bara att klä sig och åka iväg.... :)

Nu är det dax för kvällsmat och kvällsrutiner...
Tandborstning och läsa bok...

*tjingtjing*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar