lördag 29 januari 2011

Lång resa....



Förra helgen var jag och min älskade syster ute på en lång resa.
Våran kära gamla mormor skulle begravas den 21 januari.
(hon dog på nyårsdagen, för er som missat den infon)




Jag började min resa med att först åka till huvudstaden och det blev ett äventyr bara det.

Det var väldigt lugnt på vägarna och vägen fram till Örebro är numera riktig överkommlig att köra, nu då nya vägsträckningen är klar. Då jag var framme i Eskilstuna bestämde jag mig för att köpa en dricka och något att tugga på. Så sagt och gjort.
Jag stannade vid en mack.
Det ska tilläggas att det ännu var ljust ute..... (det går mot ljusare tider!!!!!
När jag satt mig i bilen efter den lilla handlingspausen och vred på nyckeln så blinkade oljelampan..... PANIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ringer min käre sambo, som nog säkert höll på att bryta ihop då jag berättade att oljelampan blinkade... *ler*
Efter mkt om och mkt men...... så fick jag tag i RÄTT olja!!!!!!!!
Mackarna av idag är ju inte riktigt vad mackar var förr....
3/4 av mackarna idag består av livsmedel och annat kraffs...
nu hade jag tur att jag stannat vid en STÖRRE mack som hade STOR butik så det var EN hel hylla med bara olja..... och ett butiksbiträde som visste vad han pratade om..... + att jag hade en kunnig SAMBO i mobilen *ler*
För det mina vänner ska jag berätta..... det är MYCKET VIKTIGT att man använder rätt olja!!!
Och problemet var löst. När våran lilla "sportbil" fått lite olja i motorn *ler*

Då var det bara att "tuffa" vidare mot huvudstaden :)
Men nu var det inte ljust längre..... och mer och mer trafik på vägen ju närmare jag kom...
Det var till och med kö långt utanför stockholm. Till min fasa... Jag hatar dessa köer.

Inte nog med att det var kööer, så lyckades jag köra fel på det enda stället, som är näst intill helt omöjligt att köra fel på... *Skratt*
Jag har aldrig kört fel DÄR innan...... men men....
Det var bara att trycka fram syrrans nummer och ringa......
Jag kan ju säga att det var tur att jag hade mitt headset.....
För det blev en guidning av dess like.....
men efter lite trixande och svängande och köväntande..så kom jag fram till syrrans gata...

Då kom nästa problem..... PARKERING
På återvändsgatan där syrran bor fanns en lucka, som min kära sambo utan minsta problem hade parkerat om han var med...
Men Sanna och FICKPARKERING det är inte den bästa ekvationen.... *ler*
Så jag ställde mig på en ledig plats på gatan in mot återvändsgatan (svårt att beskriva i text)
Eller ledig och ledig.....
det var något för nära korsningen, så hade det kommit en parkeringsvakt så hade jag åkt på böter, så det stänkte om det *ler*

Men jag kände som så att jag betalar hellre böter för en felparkering än att betala självrisken för plåtskador/parkeringsskador för att försöka ställa mig mellan två bilar..... hihihi
Nu klarade jag mig utan parkeringsböter och även utan plåtskador....
Dan efter började vi resan mot Åsele...... mil från Sthlm nästan exakt 64...
Det tog oss mellan 1-1½ timme att ta oss ut från syrrans lägenhet till Märsta.....
Och då åkte vi ändå efter den värsta rusningstiden....
Resan inkl pauser tog nästan exakt 9 timmar och 40 minuter... *pust*
****************************
Mormors begravning var lättsam, fin och relativt kort.
Den hölls i Fredrika kyrka. En väldigt fin kyrka. Trä inredning på väggar och tak.
Tog tyvärr inga bilder eftersom jag glömt laddaren till kameran hemma och batteriet höll på att ta slut..
Jag lyckades iaf ta kort på renarna.....
Både på vägen till Fredrika och på vägen tillbaka till Åsele, stötte vi på renar...
Mitt på vägen och i vägkanten...
De är lite små fräcka de där djuren och totalt orädda för bilar....
***********************************************
Resan tillbaka till Sthlm tog nästan exakt lika lång tid som ditresan..
Något drygare var det eftersom vi kom iväg senare på förmiddagen.
Så det blev mer mörkerkörning. Men vägarna från Sundsvall och ner mot Sthlm är ju rätt raka och fina så det går fint o köra mörkerkörning på dem.
Det är lite jobbigare på kringelkrok vägarna i Lappland då det är mörkt ;)
Strax efter 20 var vi framme i Sthlm...
Det blev lite slappande framför tv:n innan sovdax.... för att nästa dag åka hem till Grums igen...
Sambon hade dragit stora lasset hemma med snoriga barn och si o så med nattsömn, så jag var väldigt angelägen att komma hem någorlunda fort... för att hjälpa till så klart :)
Själv sov jag helt underbart, ostört de dagar jag var borta... Trots att det inte var på "hemmaplan".
En del kan ju ha svårt att komma till ro och somna då de ska sova borta.....
Men inte jag inte *S*
Jag vaknade iof rätt tidigt, men samma antal timmar sömn blev det ju endå. Bara nu sammanhängande.....
Resan från Sthlm gick utan konstigheter...
Det gick en hel del spolarvätska....
Men lite trafik och bra väglag...
Barnen blev så GLADA då jag klev in i huset!!!!!!!!!!!!!!
Enligt färddatorn i bilen hade jag kört under 5 dagar : 220 mil.....
I snitt hade "sportbilen" dragit ca 0,7 l/milen.... Det tycker jag var riktigt bra...
Det tycker sambon oxå ;)
Det var en väldigt LÅNG RESA men allt gick bra.
Förutom att träffa lite släktningar var väl RENARNA det coolaste *S*
Allt för nu...
*tjingtjing*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar