tisdag 29 december 2009

Varför ???

Alla dessa Varför frågor från Isac kan göra att man blir alldeles "kollrig" i huvet *ler*
Det frågas om allt och åter allt....

Säger man åt honom att göra något... så får man frågan Varför? o då får man ge ett svar på det. Då kommer det en följd fråga... varför??? på svaret... o så kan det hålla på i oändlighet känns det som....
Det gäller verkligen o ha tungan rätt i munnen o svara ärligt på frågor, för den lilla smarta killen kommer ju ihåg det man svarar....
För det kan komma en föjldfråga på frågor han frågat, flera dagar efter.... o ni kan ge er denn på att han kommer ihåg vad man svarat förra gången, så stämmer inte svaret han får... då blir det en procedur med nya frågor.....
Nyfiken liten kille vi har *ler*
O vilket komihåg....

Iallafall... det ja tänkte ordbajsa om just nu.... hänger såklart ihop med Isac:S frågvishet...

Etik, moral, normer o värden... Det är fina ord det *ler*
Tänkte inte gå in på dem närmare *flinar*
För då skulle ja få sitta hur länge som helst...
En liten kort sammanfattning på det ja tänkte skriva om är
"barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör"

Det jag gör, det speglar oxå av sig på Isac. (här kommer de fina orden in....)
O det är inte bara det jag gör, utan vad andra runt omkring oss gör..... konstigt vore det annars..
Jag kan ju inte styra hur andra människor ska bete sig. Nu säger jag inte att mitt/mina sätt att göra saker på är rätt/lag *flinar*
Alla människor är olika, kommer från olika uppväxtsituationer/miljöer därav handlar vi olika i olika situationer o lever efter olika normer o värden....
Vem som bestämmer vad som är rätt o riktigt... ja det är ju frågan... I svåra fall har vi ju Sveriges rikets lag att ta till *s*

Men i den enkla vardagen. Då styr mina värderingar mina handlingar...
Som idag då jag var ute på promenad med Barnen o Laban..
Jag hade Isac på boben o Sara låg i vagnen o sov. Det ser säkert roligt ut då vi kommer gåendes, men vad gör väl det. Isac tycker det är roligt o jag tycker det är lättare att ha Isac på boben då det är snö, istället för på ståbrädan.. (visst han kan gå... o det gör han oxå, men då tar det såååå grymt lång tid o då det är över -15 grader ute då måste Laban promenixerna gå hyffsat fort, så han inte fryser tassarna av sig *S*)

Iaf så då Laban bajsar sina små pytte korvar (för att vara detaljrik ;)
Då plockar jag upp o slänger lilla svarta påsen (självklart i en soptunna o inte på marken!!! )
Isac är helt på det klara att det är så man gör då Laban bajsar.
Idag på turen så låg det, ja en JÄTTEHÖG med hundbajs o det var inte från en liten kinesisk nakenhund om ja säger så....
Den låg där o bara lyste brunt... (förlåt om ni blir äcklade, men det var inget emot vad ja blev då ja såg detta lajv... ) i den vita snön.... o ja kunde inte hjälpa det men ja sa rakt ut... "det där har då rakt ingen liten hund gjort" (lite ironi)
O Isac hörde ju detta o såg högen med bajs o så kom frågorna...... *ler*

"mamma, var det ingen liten hund?" Nej, Isac det är en mkt STOR hund som har bajsat där.
"Vad gjorde den lilla hunden?? Det var ingen liten hund Isac, det var en STOR hund som har bajsat där...
"var det en stor hund?" Ja Isac, det var en STOR hund. Små hundar bajsar så lite bajs som Laban
"Varför bajsa den där?" Den blev bajsnödig precis där. Men det var ingen som plockade upp det
"varför plockar vi upp Labans bajs??" Där kom det...........
Ja du Isac.... Det är så man ska göra!!!!!! "varför?"
Jo, vi vill ju inte trampa i det äckliga bajset o få det på skorna o kläderna, så det luktar..
"varför?"
Vill du trampa i bajset?? "näääää "
Därför ska man plocka upp.... Brukar vi plocka upp Labans bajs??? Ja, det gör du mamma, sen kommer sopbilen o tar bajset....
Ja, Isac det gör den *ler*

Är Ni med på vad ja menar.....
Jag menar att det vi gör, det gör oxå barnen....
Isac har lärt sig att man ska plocka upp bajset (han behöver inte göra det, jag gör det *S*)
Men det är ju mina värderingar som jag för över på honom. Jag tycker det inte är okej att lämna kvar bajset efter hunden på gångbanan eller på kanten....
Min förhoppning är ju att jag grundar denna värdering hos Isac, så han oxå ska tycka så..

Det var bara ett ett exempel.... men ja kan ta hur många exempel som helst...

Men nu ska jag göra min sambo glad o ta kvällsturen me Laban...
I kylan...
Men den gör mig inte särskilt mkt...
Det e värre för Laban... stackarn hoppar på 3 ben, då det är så här kallt ute...

TjingPlockauppbajsetTjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar