tisdag 22 december 2009

Jag såg mamma kyssa tomten jag....

sedan sa hon.... Åh va du e bra....
Nej, ingen ser att det är du. Men jag såg att det var....
Tomten mamma kyste i går kvällllllll....

Ja, en av mina, som barn men även nu, favorit julsånger *ler*
Det är lite spännande vad man minns från barndomen....
Jag minns inte mkt från min barndom. Men det jag minns, de minnena är mkt starka o tydliga.

Julen är o skall vara (anser jag) barnens högtid. Med det menar jag inte att man ska överösa barnen med mängder av paket. Utan jag tycker man skall fokusera på att vara tillsammans, skapa fina traditioner, som man kan minnas tillbaka till som vuxen. Äta gott, umgås o PRATA om ditt o datt, varför inte spela spel?????? Dessa dagar som (oftast) alla är lediga på, då det finns chans att verkligen umgås med barnen o för all del övrig släkt o vänner *ler*
(vart tog egentligen sällskapsspelen vägen????? om det ska spelas spel idag i familjerna så åker singstar, eller wii fram... tolka mig rätt *ler* jag har inget emot dessa tvspel, jag spelar dem gärna själv, men inget slår ett heldligt sällskapsspel *blink* o det finns mängder med roliga/lärorika, tärnings/kort sällskapsspel.)

Hej o hopp, så gled jag in på sällskapsspels tråden *S* det var ju inte det jag skulle skriva om, men den hänger ju i hop med det ja skulle skriva om... JULTRADITIONER.....
Alla familjer har sina egna traditioner runt storhelger som jul, påsk, midsommar, födelsedagar osv,osv... Dessa traditioner sitter ofta djupt rotade efter som de är just TRADITIONER.. *ler*

Då en ny familj bildas, flicka träffar pojke ( o tvärt om *ler* eller flicka-flicka, pojke-pojke you name it) så blir det ofta en "mix" av två traditionsfirande......
(nu pratar ja inte om att det är så här för ALLA, utan jag utgår från mina 35 års livserfarenheter o tankar!!!!! )
O detta är ett spännande fenomen, som ofta går bra så länge det inte finns egna barn med i den nya familjen *ler*
För då den nya familjen blir en familj med egna barn.... det är då det spännande börjar....
Det ska skapas fina traditioner för ens egna barn.... (återkommer om detta lite längre fram)

Då jag var liten firade vi julen HEMMA. Nångång åkte vi till mormor i Fredrika (sök på eniro om Ni vill veta vart det ligger *S*) Det har ja inte så mkt minne ifrån...
Utan det jag minns är jularna HEMMA. I vårat hus med Mamma, Pappa, Morfar (som levde själv men som var en självklar o given gäst hos oss *ler*) mina 2 syskon o div husdjur ;) o den självklara gästen på julafton..... TOMTEN...
Jag minns inte när jag slutade tro på TOMTEN, men jag minns att jag (o min syster) kämpade in i det längsta med att våran bror skulle fortsätta tro på TOMTEN så länge som möjligt *lerbarler*
Ofta såg julafton ut som så (efter att man knappt orkat somna kvällen innan i sån spänd förväntan på vad som komma skulle) att på julaftonsmorron kastade man sig mot fotändan på sängen för att kolla om det fanns något paket i strumpan..... o det gjorde det alltid.
O vilken tur att det alltid var något man kunde sysselsätta sig med en stund på dagen, för det var ju en lååååång väntan tills TOMTEN skulle dyka upp...
Under dagen fördrevs tiden med lek med mina syskon (både ute o inne) Mamma fixade o donade med mat. Vad Pappa gjorde, det minns jag inte riktigt *S* (typiskt 70-tals fördelning)
Kl 15 var det obligatoriska "kalle anka o hans vänner firar jul" typ alla var bänkade vid tv:n utom mamma, som fixade det sista med maten...
Efter "kalle" var slut, var det dax för mat.... o inga konstigheter på matbordet... prinskorv, köttbullar, potatis, sill, janson (som jag aldrig tyckt om) JULSKINKA , julmust, hemgjord kalvsylta, rödbetsallad, (jag har säkert glömt något, men jag skriver ju vad ja minns.... gjort intryck i mitt liv *ler)
Sen då maten var avklarad, så var det bara o vänta, o vänta (som man inte hade gjort det hela dan redan) o rätt som det var, så knackade det på altandörren o där stod han..... TOMTEN!!!

TOMTEN blev insläppt o sa den klassiska repliken "finns det några snälla barn här"
Är det någon som någonsin säger .... näääää ?????
Iaf så delar TOMTEN ut paketen i säcken (på den tiden var det inte så många paket att TOMTEN klarade av detta utan att hela kvällen gick åt detta) man fick snällt ta emot sitt paket o lägga det i sin lilla "hög" av paket o sen då säcken var tom (det låg nästan alltid några paket under granen oxå *blink*) då fick man gå loss på sin julklapps "hög".. *ler*
O sen fick man ägna sig åt sina saker en bra stund, ju äldre man blev, desto längre orkade man ju vara uppe (o det är där sällskapsspelen kommer in*ler*)

iaf... nu tappade ja tråden lite (sara mumlade nått i sömnen *ler*)
JULTRADITIONER.....
Jag vill skapa EGNA JULTRADITIONER för min familj. O det tänker jag göra oxå.. *ler*
I år har jag dock gett vika, för att fira Julafton hemma hos barnens farmor o farfar. Det kommer bli trevligt.
Men i min lilla värld så firar man HEMMA (iaf då barnen börjar bli så medvetna som Isac, för Sara spelar det ju ingen roll *S* hon är där jag är *S*) sen kan man fara runt till släkt o vänner de andra dagarna, julhelgen är lång o allt behöver inte hända på en dag...
Självklart är släkt/vänner välkomna att fira julafton i vårt HEM. Det är så jag känner o tycker o det står ja för om det är någon som känner för att kommentera *S*
Jag skulle vilja att våra barn får fira jul med sin MORFAR i DALARNA (som även har sin födelsedag på juldan).... men ja vill inte ge mig ut o åka i juletid med barnen o bilen.... så vill MORFAR fira med sina barnbarn så är han varmt välkommen. O det vet han oxå *ler* o han är väl införstådd att vi inte åker iväg under jul. O han skulle nog inget hellre än att komma o fira hos oss... men han har jobbat så grymt mkt nu på senast att han behöver vila upp sig ordentligt (han börjar bli gammal älskade pappa) fast lite coolt skulle det allt vara o åka "hem" under jul, o gå ut på hemvändarkvällen *flinar* men men.. nu är jag där jag är...... o våra barns behov går först i mina tankar *ler*
....O hemska tanke vad skulle sambons släkt säga om vi drog i väg *asg*

Nu har iaf barnens mormor flyttat nära *ler* så nu kan hon var med varje jul om hon väljer det. Man får väl passa på, det kan ju dyka upp barnbarn på fler håll o då blir det "fight" om mormor *s*
O då vet man ju inte, då kanske ja ändrar mig i mina tankar om att vara HEMMA, då kanske ja helt plötsligt känner att våra barn ska få fira jul i Sthlm..... hehehe.. den som lever får se.. vilka hysteriska i-lansd bekymmer egentligen *S*

Den här julen blir ju oxå lite speciell eftersom sambon "kliver av" natten på julafton, vilket innebär att han ska sova på julaftonsförmiddag...
Då ska ja o barnen fixa julfrukost själva o sen ska vi åka t mormor o äta julgrötslunch har vi bestämt. O en julstumpa till morronpaketet är redan upphängd vid öppna spisen, en till ska ju upp (måste bara hitta den först*S*)
Isac har många funderingar kring jul... "varför kommer tomten genom skorstenen, mamma"??
Ja du Isac.... (vi kanske skulle valt o hänga strumpan vid sängen istället *asg*) men som sagt vi vill ju skapa våra EGNA jultraditioner. (för även om ja hade min julstumpa vid sängen, så e det ju klart coolare att ha den vid öppnaspisen *S*även om det startar miljoner frågor i Isacs huvud)

Nu måste ja sova... klockan tickade på, men jag vill inte gå o lägga mig för ja vet att ja börjar hosta då... *suck*
men men, det e väl bara o bita i det sura äpplet, ta tjuren vid hornen... *S*

TjinghostTjing

1 kommentar:

  1. Mysigt inlägg, traditioner och för den delen värderingar, de sättar man tidigt tror jag, hos barnen alltså.
    Alla små barn borde få uppleve den glädjen du beskriver, det finns allt för många som fasar julen, med fylla och bråk :(
    Ha en riktigt skön och traditionsrik Jul nu, och hoppas Tomten kommer med nåt även till dig :O)

    SvaraRadera