söndag 20 december 2009

Sova el vara vaken...

det e frågan.... ???

Inte för mig då, utan för Sara....
Egentligen borde ja ju väcka henne *ler* Men hon sover så gött, som den morrontrötta/kvällspigga tjej hon är... Så hon får sova... Sambon sover ju han med...
Vilket innebär att egentligen så ska ju jag gå o lägga mig på kvällen, då Sara vill vara vaken.. eftersom han e pigg o vaken......
Men rent logiskt, för att komma t bukt me hennes (för mamma, not) roliga dygnsrytm, så borde hon väckas. Iof kommer hon nog o vakna alldeles strax... hon brukar vakna till vid 08...
Hon blir (precis som Sambon) super sur o grinig om man väcker henne *ler* Det bästa är o låta henne ( o honom) sova tills de vaknar. För husfridens skull.....

(men det e rätt gött o ha lite "egentid" på morronen oxå, då man inte får det på kvällen*ler* Isac e ju nöjd med lite barntv innan frukost, så då kan jag passa på o bara sitta stilla för mig själv)

Beroende på vad vi pysslar med på dagarna, så sover Sara 2-3 pass om dan..... men det kvittar vilket, för hon somnar ändå inte för natten förens runt 21-22....
O ja.... vi har provat det mesta...

*Har provat o bara låta henne sova 2 pass o vara vaken från sovpass 2 o sen lägga henne vid 19-1930... efter kvällsgröten.....
O hon somnar ofta snällt *ler* men vaknar efter (man kan klocka henne*S*) 30 min o e allt annat än glad.... man kan få henne o slumra till igen, bara för att hon ska vakna 30 min senare o vara än mindre positiv..... tills man tar upp henne.
Då är det full fart frammåt.... o inga sura miner. Man måste dock underhålla henne, annars blir hon grinig....
Sen får hon "flaskan" vid 21.30-22... o somnar så sött så..... o sover typ hela natten.... (vaknar o vill äta engång mellan 03-05... nu de senaste dagarna har det blivit förskjutet till 05*gött* så snart e nattamaten borta helt...)

* vi har även provat o inte ge gröt vid tiden för kvällsgröt (även då hållt henne vaken på em/kväll, bara 2 sovpass under dan) utan istället ge flaskan då..... men samma visa då... hon somnar snällt in o vaknar, som att ställa en väckarklocka, efter 30 min....

*vi har provat kvällsbad, busa gärnet, sitta o mysa.... you name it *S*
men hon vill vara vaken på kvällen... that´s it...

Ja vet ju att det kommer rätta till sig *S* men det tar ju lite tid...
Sen e man ju som sagt bortskämd då man har mkt fina kvällsrutiner på Isac + att Sara faktiskt har haft perioder då hon somnat vid 19-20 o sen sovit o bara vaknat o ätit o sovit vidare....
Men hon har väl, misstänker jag *flinar* kommit på att på kvällen då får man ALL uppmärksamhet från både mamma o pappa.... utan konkurrans av brorsan *ler*

Isac kör med sin radiostyrdabil.
Sara tittar intresserat på.
Laban e beredd o fly fältet om bilen kommer för nära... *S*


Dax o fixa frukost.....
4 dagar kvar t julafton.....

Tjingtjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar