onsdag 16 september 2009

Våga bry sig ???

eller vad e rätt o fel???

Mitt tränade pedagogöga, kan ganska lätt se om en lek är en lek där alla e me på samma villkor eller om det e en lek som har blivit "blodigt" allvar o håller på att spåra ur...
Sen hur ja agerar e lite beroende på om jag är "mamma" eller om jag är på jobbet.... ;)

Ska förklara närmare... (men platser o namn nämns inte...ja kallar personerna FÖRSTA, ANDRE, TREDJE)
Jag närmar mig en lekplats, tre barn (i 4-5 års åldern leker) det är pinnar med i leken.. Två av dem attakerar den tredje. Den tredje skriker SLUTA ett upprepat antal gånger. Den tredje trycks även ner i marken av den förste den andre står lite avvaktande o deltar inte aktivt.. Ingen vuxen finns inom synhåll...
Nu har jag kommit riktigt nära, så ja ser att detta är ingen lek som uppskattas av den tredje..
Då kan ja inte vara tyst... med mkt pondus o respkt i rösten- halvskriker ja...
" om någon säger SLUTA, då SLUTAR man!!! "
Ja kan lova att det blev ett snabbt avslut på det de nu höll på med..... (ganska snart därefter dök en vuxen upp... men situationen var en annan o den "hemska" leken var utbytt o alla lekte glatt vidare... så ja brydde mig inte om att prata med den vuxne...)
Jag vet att dessa barn har lärt sig att då någon säger
..STOPP, NEJ, SLUTA... då slutar man med det som man gör...
Det är en av värderingarna som förskolorna i Grums jobbar mkt med.

Frågan är ju nu... gjorde jag rätt eller fel, som röt i åt dessa barn???
Jag tycker ja gjorde rätt....

O ja skulle verkligen vilja att andra vuxna gjorde så, om de såg att mina barn inte blev okej behandlade i en Lek....

Barn är underbara spontana o flexibla individer, men de kan vara riktigt FULA mot varandra om man inte ser upp... Lite läskigt faktiskt...
Ja återkommer säkert om detta vid ett annat tillfälle...

Simma Lugnt

3 kommentarer:

  1. Klart du gjorde rätt. Normer skapas ju inte enbart via föräldrar, utan via andra individer i samhället. Om utomstående slutar lägga sig i då normer bryts ändras normen efter ett tag.

    SvaraRadera
  2. Klart du gjorde rätt!! Jag skulle ha agerat på samma sätt när man ser nått sådant.. O skulle bara va glad om nån sa till mina barn om de gjorde på detta viset oxå.. Så jag tycker verkligen att du gjorde rätt =)

    SvaraRadera
  3. du gjorde absolut rätt..och jag önskar jag hade modet att göra så....om något liknande skulle uppstå och jag var i närheten...Nu är dock jag väldigt försiktig och håller mig på min kant (Men det har ju med mackan att göra...mkt förutfattade meningar om han och alltså mig som mamma och jag har sett allför många blickar i ryggen)...

    SvaraRadera