måndag 21 februari 2011

Bokläsning...

Jag kommer inte ihåg när vi på allvar började läsa böcker för Isac.
Men redan som liten nyfödd låg han med pappa och läste morrontidningen i sängen och det räknas även det som läsning.
Sedan blev det "gv-nytt" och "biltidningen" och bilderböcker för att sedan gå mot böcker med mer text i.
Profesorer och andra lärda människor framhäver att det är viktigt att läsa för sina barn, gärna så tidigt som möjligt.
Jag är inte sen att hålla med, men man måste nog göra det till sin "grej".
Tycker man inte om att läsa, så inbillar jag mig att effekten av det hela inte blir så lyckad iaf...... men jag kan ha fel ;)
Det går utmärkt att göra egna berättelser av bilderna i en bok, samt lägga till egna ord eller plocka bort. Eller varför inte sjunga istället... *ler*

När Isac var riktigt liten så satt jag inte med någon bok o läste för honom då han skulle somna för natten utan sjöng vaggvisor istället.. *ler*
Det kan faktiskt hända, inte ofta, att han ber mig sjunga en vaggvisa.... (nu sjunger jag hellre än bra, men precis som med bokläsning, tycker man om att sjuna så spelar det liksom ingen roll om det är bra eller dåligt)

Iallafall så tycker jag om att läsa... tyvärr läser jag inte så mkt för mig själv, förutom dokument/faktaböcker/forskningsrapporter, som har med min utbildning att göra..
För barnen läser jag desto mer...
Vi läser för barnen varje kväll och det är faktiskt den mysigaste avslutningen på dagen man kan tänka sig.....
Det är så roligt att se att Isac kan själv spontant gå och ta en bok
eller i det här fallet en tidning och lägga sig och "läsa"
Sedan vad det är han "läser" är inte det viktiga..
Här sitter även Sara och "läser" i en bok.

Sara är väldigt förtjust i Nalle Puh.
Men hon tittar lika gärna i en bok om bilar och maskiner,
som i en med bilder på hundar och katter

Jag vet inte hur många bilder vi har på pappa P med en tidning och med någon av barnen bredvid sig. Antingen med en egen bok/tidning eller som medtittare i pappas tidning....


Ikväll var Sara så trött, så trött....
Men ändå så tar hon fram en liten bok, som vi tittar i och pratar om bilderna.
I vanliga fall då jag har nattningen själv med båda barnen (pappa P jobbar Em)
så brukar jag läsa för båda samtidigt och det fungerar superbra.
Men idag sov inte Sara efter lunchen så hon var så trött så, trött då "bompa" började..
att det var lika bra att lägga henne...
Efter vi läst klart boken tog det typ inte mer än 5 minuter så somnade hon och då blev vi ändå störda av telefonen som ringde...
Sedan var det Isacs tur att nattas...

Ikväll var en sådan där mysig kväll då allting bara flöt på...
Kvällsmat, tandborstning, bokval (ikväll valde Isac) och efter läsningen så brukar jag bara säga godnatt och gå ut, men ikväll hade vi bestämt att jag skulle vara kvar en stund...
Och det var så mysigt, han har så spännande funderingar och tar man sig bara tid och lyssnar på honom... ibland reflekterar han över dagen som varit... och ibland över vad som komma skall nästa dag... det gäller att hänga med och ge svar på frågor och det är inte det lättaste alltid. *ler*

Nu är det snart dax för mig själv att nattas....
Skulle jag ta en bok att läsa då jag lägger mig i sängen.. då somnar jag på stört ;)
Även om jag känner mig rätt pigg då jag lägger mig ner.... konstigt det där...
Hoppas jag har möjlighet att hitta några härliga bokfynd på bokrean...
*tjingtjing*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar