fredag 8 januari 2010

Vinter

Det kan man ju lugnt säga att det är nu.
Över -20 grader kallt *brrr*
Fast här inne/hemma har vi det varmt o gött *ler*

Vi har ju en helt suveränt bra täljstenskamin mitt i huset. O den gör sitt jobb vill jag lova.
Idag fick vi dock köra igång elementet i Isac:s rum, värmen orkade inte riktigt in dit. Och det var "bara" +14 inne där o han sitter ju på golvet o leker, så lite varmare bör det ju vara anser vi *ler*

Vintrarna har ju varti lite "mesiga" hittills, sen vi köpte huset -05, så vi har ju liksom inte riktigt vetat hur mkt kaminen o luftvärmepumpen fixar.
Men de klarar sig fint *gött* så skulle det bli strömlöst (hemska tanke) då det är minus 20 grader ute, så klarar vi värmen iaf. (vi har testat utan värmepumpen. Jag e fullt medveten om att den går på störm *S*)
Sen har vi ju en öppen spis oxå *myslyx* fast den använder vi inte så mkt..

När vi har en sån här underbar härligt vinter, så borde vi få en fin sommar oxå.... *hoppas*
För sommaren som var, den var då inte mkt o hurra för....
Regn, regn, regn....... o regn..

Men som någon klok människa sagt *flinar* det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder...
Så sant så....


Iaf så har vi en härlig vinter nu.
Lite halvjobbigt för Laban då det är så kallt. Han fryser om tassarna, stackarn. Han får många korta promenader. Ibland får man bära honom sista biten hem om man gått lite för länge...
Isac älskar ju att vara ute. Men man får ju passa sig för att han bli för kall om kinderna. Sara har mest legat o sovit i vagnen då det varit så kallt, o vi varit ute, så henne e det ju lugnt med. I vagnen blir det ju inga - 20 grader direkt *S*

Nyss har sambon gett mig en liten snabb muntlig instruktion om hur man startar en bil med startkablar ( det har jag aldrig gjort själv någon gång, bara stått bredvid)
Om lilla Golfen inte starar i morron då jag ska hem.... *ryser*
Men e den seg i morron bitti... då tar jag SAABEN...

Jag funkar så, med det mesta nya jag ska lära mig, att jag måste göra saken själv för att fatta *S* Jag är väl en praktiker o inte så mkt teoretiker *flinar*
Vi får väl se hur det går.... jag återkommer om det...

Nu ska jag förbereda det sista praktiska inför imorron, sen blir det sängen.....
Sambon ska kolla på nån film, som jag inte ens tänker försöka titta på....
Nån övernaturlig/hokuspokus dret.. tror jag det var....

Ha en skön fortsatt fredagkväll...

*tjingMinusgradertjing*

1 kommentar:

  1. -26 i Värmskog, men varmt och skönt inne :O) Hoppas det går bra med bilen, som kvinna kan man ju se lite fånig ut, det kommer alltid en hjälpsam karl till undsättning, jag lovar :O) Fast det kan ta emot ibland....

    SvaraRadera