tisdag 19 januari 2010

Självscanning....

... japp, som rubriken säger..
Självscanning är ett påfund i vissa större affärer.
För er som inte är invigda i detta påfund, så funkar det som så att man drar ett plastkort i en terminal innan man går in i affären.

På en stor vägg sitter ett antal HANDSCANNERs, varav en blinkar då man dragit sitt kort. På HANDSCANNERn står det käckt "hej Susanna!" el "välkommen Susanna".
(på andra personers HANDSCANNERs står det självklart inte mitt namn, men det fattar ni väl*S*)
Sen tar man sin HANDSCANNER o går in i butiken o plockar sina varor o SCANNAR av dem med sin HANDSCANNER på steckkoden o lägger ner varorna i påsar (som även de ska SCANNAs, om man inte varit smart o tagit med egna påsar...) på HANDSCANNERN står även summan av allt man SCANNAT av....

Detta är, anser jag supersmart, särskilt då man är o handlar med barn. Bara o plocka ner det man ska ha ordentligt i sina påsar, sen gå o betala för att sedan bara lasta in i bilen + att man ser summan av kalaset hela tiden....... detta "bör" gå hyfsat smidigt...

Med "BÖR" gå hyfsat smidigt menar jag om man slipper en sådan där rutinmässig/slumpmässig kontroll....

Denna kontroll sker då man ska till o betala med sitt betalkort, efter att man satt tillbaka sin HANDSCANNER i en lika dan vägg som i början av affären, fast nu i slutet *S* o den smarta maskinen har talat om hur mkt man ska betala.... I de flesta fall är det bara att betala med sitt betalkort.....
Men ibland blir det en koll.......

Då får man snällt plocka upp alla sina fint nerpackade varor på ett band (precis som vanlig handling alltså ... ) o så ska en kassapersonal scanna varorna i sin kassaterminal (för att se att allt är SCANNAT o sen får man betala o plocka ner sina varor i kassarna igen.....
Detta mina vänner e MYCKET frusterande då man har handlat MYCKET o särskilt om man har en lättirriterad sambo o barn med sig... *flinar*

Jag vet att detta är något som måste göras, men jag kokar inombords då detta sker. Men jag e ju en lugn person, så det syns inte på mig *ler*
Min älskade sambo däremot... drar den ena ramsan efter den andra *s*

Men den handlig som skulle varit så SMIDIG... blir i och med dessa kontroller, väldigt OSMIDIG o tar längre tid....
Kan tyckas fåningt o haka upp sig på en sådan, egentligen banal sak i livet.. *ler*
Typiskt I-Landsfrustration...... *blink*

Men men... vi fick en del handlat idag, trots en kontroll ;) Fast jag kan ju säga att jag drar mig nog för att åka o handla där igen.... iaf o använda HANDSCANNERN... då handlar jag nog på VANLIGT sätt ....... *lerbaraler*

Nu e det dax o säga hej till John Blund, efter en kvällstur me Laban..

TjingHANDSCANNERtjing

1 kommentar:

  1. Aldrig testat självscanning mer än på Ikea.. Men som du säger så är de nog smidigt så länge man inte behöver gå genom kontroll..

    De är Fors vid Avesta han ska till =)

    Ne jag förstår inte va som hände med flaskan, har ju kört i micron förut utan problem o som de kokade på så kort tid.. Tur att man märkte de direkt ändå.. Borde kanske skickat iväg flaskan till tillverkarna men nu har ja slängt den redan.. Men händer de igen så får ja ju göra de..

    Kram

    SvaraRadera