fredag 22 april 2011

Äggpromenad och trädgårdspyssel...

Härligt med 4 dagars vecka...
Inte bara 1 vecka utan 2 veckor, som består av 4 arbetsdagar.

Tack vare påskhelgen!!!!
Det tackar jag för ;)

Idag är det långfredag.
Om det är en, ordagrant, LÅNG fredag det återstår att se.

Just nu sitter Jag och Isac i soffan och kollar på "morronbompa".
Sara sover fortfarande.
Hon har varit lite orolig i natt, så hon sover nog ca 20 minuter till om jag skulle ge mig på en gissning......
Isac vaknade 0615... då kom han in o puttade på mig *gäsp*
Igår då vi skulle vakna vid 0630 för att slippa stressa, så fick jag liv i Isac ungefär kl 0645 ;)
Det gör mig i och för sig inget att gå upp tidigt, så länge barnen är friska och krya....
Man får så mycket gjort om man kommer upp på morgonen..

Som idag... jag satte igång en maskin tvätt nästan direkt då jag gick upp, så den är klar om ungefär 15 minuter. Perfekt!!!

Annars på agendan idag är att fixa och dona ute i trädgården.
Jag är absolut ingen"trädgårdsmänniska", men jag tycker ändå att det är riktigt kul att göra fint. Och det finns en hel del att göra....
Med lite tur kommer mormor och hjälpa mig ;)
Hon är lite mer "trädgårdsmänniska" än mig och hon kan en massa om buskar och växter. Det måste man ju utnyttja *ler*
Till saken hör ju också att jag avskyr alla kryp som lever i trädgårdens alla skrymslen och vrår...
Men det är bara att bita ihop :)

Innan denna trädgårdspysseldag inleds ska vi göra något som väldigt många Grumsbor sysselsätter sig med på långfredagens förmiddag.
Det heter "Äggpromenad".

Vilket är en, om jag fattat det hela rätt en lååååång tradition här i Grums.
Jag vet inte exakt hur många år den har funnits, men det kan jag ta reda på ;)
Ialla fall så är "Äggpromenad" en tipspromenad där vinten är ÄGG.
För varje rätt svar får du ett ÄGG.
Tror det är 10 eller 12 frågor.
Man köper ett eller flera frågeformulär och så promenerar iväg och svarar 1,X eller 2 och för varje rätt svar blir det alltså ett ÄGG.
Det kan bli antingen väldigt dyra ägg eller billiga ;)

Men det är ju inte vinsten/antal rätt som räknas idag, utan deltagandet.
För min del i alla fall. Jag kan inte utala mig om alla andra.
Jag tycker, som inflyttad Grumsbo, att detta är en ursöt tradition!!!!
Och den är väldigt populär, den lockar ut folk ur stugorna och det är supernice tycker jag!!!!
Jag är en tävlingsmänniska och vid sånna här tillställningar tävlar jag mot mig själv och min egen kunskap, eller mot min sambo. (som i år tyvärr inte kan bli med då han jobbar...)
Det är det lite prestige i att kunna svara rätt på frågorna utan att fråga/tjuvkika på någon...
Det brukar jag såklart INTE lyckas med *s*
Sambon är den allmänbildade i familjen, vilket gör det något irriterad då det är frågesport.
Jag brukar ALLTID försöka lirka ur min sambo hur han svarar på en fråga, som jag inte kan...
Och på frågor som vi är oense om svaret på så hoppas jag såklart att MITT svar ska vara det rätta..... och vet jag svaret så försöker jag hålla det superhemligt.... ;)
Det går inte helt att koppla bort tävlingstänket *hihihihi*

Nu ska jag fixa frukost åt barnen och hänga lite tvätt...
Sen inväntar vi mormor, så jag kan ta Laban på en liten tur innan promenaden.
Det kan ju tyckas knasigt att inte ta med honom på "äggpromenaden"
då man ändå ska promenera, men eftersom han inte är så förtjust i "vissa" andra hundar, som brukar delta på sånna här evenemang, så väljer jag att ha honom hemma.
Jag vill kunna gå och njuta av promenaden jag oxå.
Och kunna stå still och prata utan att försöka tysta en skällande Jack Russel terrier, för att han tror att han äger gatan *S*
Jag kommer nog ha fullt upp att ha koll på barnen, som antagligen kommer avsky då jag träffar folk att säga hej till ;)

Härlig LÅNGFREDAG på er alla!!

*tjingÄGGtjing*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar