onsdag 8 juli 2009

Förberedelser

Det e mkt som ska förberedas o tänkas på inför ett Dop.
Lite rutin har vi ju eftersom vi haft ett dop tidigare.
Först var vi ju tvugna o välja datum. Det var inte det lättaste. Eftersom vi ville att syrran skulle vara med, så måste vi ju anpassa datumet till hennes studier i England.
Sagt o gjort, datumet bestämdes till den 5 juli, efter koll me syrran +
att vi inte kunde vänta för länge för då skulle Sara bli för stor för dopklänningen.....


Dopklänningen,
som jag, mina 2 syskon och Isac blivit döpta i.
och nu även Sara.

Sen skulle inbjudningar skickas ut.. Vi valde att inte ha med så många på dopet. De närmaste o det räckte gott *S* Det blev väl 25 st iaf om ja inte räknade helt fel...

Prästen o kyrkan bokades. Och sen började ja planera.... *flinar*

Smörgåstårta hade vi bestämt att det skulle vara o för säsongen härliga jordgubbstårtor.
Det var allt lite diskussion om hurvida tårtorna skulle beställas eller göras hemma. Ja,menar, sambon e ju ändå utbildad på området *flinar* men det e ju inte bara o ställa sig o göra tårtor mitt i all förberedelse ansåg jag *S*
Men sagt o gjort..... det blev hemmagjorda jordgubbstårtor.... Till Isacs förtjusning *ler* Han älskar ju jordgubbar o grädde o tårta. Framförallt i kombination*ler*

så såg diskbänken ut efter tårtbakandet..


Ja var oxå innan dopet på jakt efter ett hårband till Sara, men då föreslog en vän att hennes syster skulle göra en blomsterkrans åt henne. Vilken underbar idé.
Så ja införskaffade blommor o fredagen innan dopet, så satte kransskapandet igång. Jisses va kul det är o titta på hur den växte fram. Vilken talang hon har... Emma..
Det ska tilläggas att hon är utbildad, men ja anser att hon har det i sig oxå. Det e ju inte bara att binda ihop "lite" blommor. Det gäller ju att se färger o sorter, vad som passar ihop osv...


Några knippen blommor o blad innan kransbindningen


Kransen är färdig!!!

Sen hade jag en idé om dukningen. Den skulle gå i lila. Jag vek servetter o fäste en lila blomma på varje servett. Sen stansade ja ut lila teddybjörnar o hjärtan, som skulle ligga på bordet som dekoration. Jag blev väldigt nöjd med min dukning, faktiskt *flinar* Det tog lite tid att göra kan ja ju säga då. Men ja började några veckor innan dopet, så det löste sig tillslut *S* Isac var superduktig o satt med vid bordet o hjälpte till. Han stansade ut egna teddybjörnar o hjärtan, som han förklarade att han ville ha med på Saras dop.


Koncentration på hög nivå


Här plaserar Isac ut sina dekorationer på presentbordet, med lite hjälp av morfar.
Dopdukningen klar!!!

Mina vikta servetter med blomma *ler*



Sen var det ju frågan om dopfoto... Dopkorten på Isac tog ju moster o de blev ju bra. Så en favorit i repris kanske ??? För ja va inte så lockad av att boka tid hos fotograf. Ja vet ju min kära dotters humör o hon skulle garanterat inte vara på humör just på den bokade tiden *S* Men nu var det ju så att min systers kamera låg nerpackad i en låda i ett förråd i Sthlm. Vad göra???
Vi (syrran) gjorde det bästa av situationen o lånade farbror N:s kamera (tusen tack för lånet) Hon e ju fotokunnig min syster o ja tycker att bilderna blev bra. Även om syrran såg en massa "fel" *S* men det e ingen vanlig svenssons som ser......


Här e Sara "uppriggad" i en stol för testning av Kameran o ljusförhållande, Påhejad av Mormor o E.


Enda kortet taget me min kamera under testerna.

Det var en liten kort berättelse om förberedelserna...
Tack mina kära släktingar för all hjälp i samband med dopet o förberedelserna!!!! *kramar*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar